Päivi H. Kokkonen

Päivi H. Kokkonen kuljettaa lukijaa runopoluilla

Kirjoittajapiiri Haukassa on taas ollut iloinen perhetapahtuma. Päivi Kokkosen esikoiskirja Runopoluilla ilmestyi 24.2. Ukrainan sodan vuosipäivänä.  Kirjan runot tarjoavat lempeää valoa, jota tämä aika niin kipeästi tarvitsee.

Päivi on koonnut vuosien aikana syntyneet runonsa kuuden runopolun varteen. Kokoelma on omaääninen, aistivoimainen ja kielellisesti taitava. Luonnonkuvaukset ovat millintarkkoja, mutta silti täynnä vahvaa tunnelmaa.

Kielikuvat ovat hykerryttäviä ja omaperäisiä. Runoissa on myös kekseliäitä uudissanoja, jotka tekevät tekstistä uniikkia (”huolenharmaa kissa”).

Lapsuuden maailman ja luonnon kuvauksissa on nostalgista omakohtaisuutta, jossa on usein syvällinen pohjavire, ”sydän viipyilee eilisen poluilla”.

Runoissa heijastuvat myös nykyajan ilmiöt, kuten digitekniikan aiheuttama hämmennys. Ajan suhteellisuus ja ihmisten vaikeus löytää yhteyttä toisiinsa pohdituttavat. Monet runot ovat kerroksellisia, vahvasti symbolistisia.

Runot saavat voimaa vuodenaikojen vaihtumisesta ja ne kertovat hellyttäviä tarinoita rakkaista kotieläimistä. Toivo ja lapsen maailman viattomuus ovat läsnä.

Päivi Kokkonen on kirjoittajapiiri Haukan aktiivinen jäsen. Hänen persoonalliset runonsa ovat usein rikastuttaneet myös yhdistyksen järjestämiä runomatineoita ja Inspis-koosteita.

Tässä yksi esimerkki kirjoittajan mielen maisemista:

Hämärä hyssytti maan uneen.

Kuu vieri pimeän virrassa,
souti poukaman vesillä,
palasi paloina suvantoon.

Järvi kokosi koko kuun ja antoi sen pois.

Linkki kustantajan sivuille: