HAAVEENA OMA KIRJA

Monille ahkerasti kirjoittaville kertyy pöytälaatikkoon tai nykypäivänä paremminkin tietokoneen uumeniin tekstejä, joiden kohtalo askarruttaa. Olisiko näistä iloa jollekin toiselle? Haluanko itselleni muiston ajatuksistani ja elämästäni?

On hyvin monenlaisia tapoja julkaista tekstinsä. Täyskustanteen lisäksi kirjan voi tehdä omakustanteena joko painettuna tai nettiversiona. Moni päätyy jälkimmäiseen, koska vain ani harva meistä saa käsikirjoituksensa julkaistuksi täyskustanteena eli siten, että kustantaja vastaa kaikista kuluista ja maksaa kirjoittajalle kirjoituspalkkion.

Tässä apua päätöksentekoon ja tekstin muokkaamiseen:

·         Jos käsikirjoitus on romaani, novelli- tai runokokoelma tai tietoteos, voit kokeilla esim. pienkustantamoja. Kustantamot ovat erikoistuneet tiettyihin lajeihin, joten kannattaa tutkia heidän julkaisemiaan kirjoja.

·         Jos käsikirjoituksesi on omaelämäkerta, sukutarina tai jonkun organisaation historiikki, sillä ei ole yleensä laajempaa lukijakuntaa, joten omakustanne on hyvä valinta.

·         Luetuta aina ensin tekstisi toisella henkilöllä. Tulemme sokeaksi omalle tekstillemme, jolloin arvostelukyky saattaa pettää. Toisaalta voimme myös aliarvioida tuotostamme. Kuka sen tietää, vaikka meissä asuisi Finlandia-voittaja? On suurenmoinen etu, jos voit saada korjaavaa palautetta myös oman perheen ulkopuolisilta lukijoilta (läheisten voi olla vaikea kertoa mielipidettään rehellisesti).

·         Käy itsekin tekstisi läpi monta kertaa ajatellen aina lukijaa. Tämän monisteen lopussa on lista kieleen ja tyyliin liittyvistä asioista, jotka kannattaa ottaa huomioon. Kustantamoilla ei ole nykyään henkilökuntaa, jotka ehtisivät paneutua kielenhuollollisiin kysymyksiin. Käsikirjoitukset halutaan mahdollisimman viimeisteltyinä.

·         Jos päädyt tarjoamaan käsikirjoitustasi kustannettavaksi, tee myyvä kustannusehdotus, jossa kerrot lyhyesti tekstin sisällön ja sen mahdollisen lukijakunnan. Kustantajaa luonnollisesti kiinnostaa, miten hyvin kirja menee kaupaksi.

·         Jos lopputulos on se, että haluat tehdä omakustanteen, tee kaikki edellä olevat asiat myös tässä tapauksessa.

·         Jos haluat jonkun asiantuntijan auttamaan kaikissa edellä mainituissa asioissa ja kustantajan etsimisessä, Paltalla on tarjolla henkilöitä, jotka ovat perehtyneet käsikirjoituksen viimeistelyyn ja julkaisupaikan etsimiseen.

Ota yhteyttä: kirjoittajayhdistys.paltta(at)gmail.com

Ohessa esimerkkejä erilaisista kustantamoista. Huomaa, että tässä on vain pieni osa Suomen kirjoja kustantavista ja painavista yrityksistä. Etsi sellainen kustantaja, jonka tuotteet vastaavat omaa käsikirjoitustasi. Monet yhdistyksetkin kustantavat ja painavat kirjoja.

ONNEA UNELMASI TOTEUTTAMISEEN!

OHJEITA TEKSTIN VIIMEISTELYYN:

·         Tarkista oikeinkirjoitus. Käytä oikolukuohjelmaa apuna.

·         Tarkista sanajärjestys ja lauserakenne. Usein pienillä sanojen vaihdoilla saa tekstin sujuvammaksi.

·         Huomaa toistot ja korvaa ne synonyymeillä, tekstistä tulee vivahteikkaampi.

·         Tarkkaile kappalejakoa. Jos asia tai kirjoituksen rytmi vaihtuu, aloita uusi kappale.

·         Pysy tyylissä, jonka olet valinnut. Lainauksissa voit toki käyttää juuri sellaista kieltä, jonka arvelet kuvaamasi henkilön suuhun sopivan. Varsinkin runoissa kannattaa kuulostella, miten sanat sopivat kokonaisuuteen. Jos tyyli on juhlavaa ja harrasta, arkikielen sana tai hyvin paperinmakuinen ilmaus voi heikentää runon tehoa. Jos runo alkaa proosarunona, ei kannata vaihtaa tyyliä esim. kalevalamitaksi.

·         Tunnista helmasyntisi (omia maneereita voi olla toisinaan vaikea tunnistaa ja tunnustaa).

·         Käsikirjoituksen alku ja loppu ovat tärkeitä. Kannattaa kokeilla erilaisia vaihtoehtoja, jotta paras löytyy. Hemingway kirjoitti romaaninsa Kenelle kellot soivat lopun 17 kertaa, ennen kuin oli tyytyväinen.

Ensimmäinen teksti on usein luovuuden purskaus. Siinä prosessissa pitää unohtaa neuvot ja antaa mennä. Kirjoitusta voi sitten jälkeenpäin muokata niin paljon kuin sielu sietää ja aikaa on.

Muista aina, että sinä puhut tekstissä omalla äänelläsi. Rehellinen ja aito puhuttelee aina.

OMAKUSTANTEISIIN OVAT ERIKOISTUNEET mm.

Etsi lisää tietoa kustantamon nimellä internetistä. Monilla kustantajilla on yksityiskohtaiset ohjeet käsikirjoitusten toimittamisesta. Kannattaa myös tarttua puhelimeen ja tiedustella menettelytapoja.

Huomaa, että melkein kaikilla kustantamoilla on tarjottavana erilaisia kustannusmuotoja täyskustanteesta omakustanteisiin.

TÄRKEÄÄ: tarkistuta aina saamasi kustannussopimus jollakin asiantuntevalla taholla ennen kuin allekirjoitat sen. Esimerkiksi omakustanteiden hinnoissa on suuria eroja.