RUNO VALTASI TEATTERIN YLEISÖLÄMPIÖN

Torstai-iltana 9.3.2023 koettiin Lappeenrannan kaupunginteatterin yleisölämpiössä vahvoja tunteita: teatteri järjesti yhteistyössä kirjaston kanssa Toiverunotapahtuman. Näyttelijät Volter Ilmari Putro ja Antti Saarikallio tulkitsivat mm. Nerudan, Tabermannin, Harmajan, Kailaan, Leinon ja Kilven runoja.

Tilaisuuteen oli pyydetty myös Paltan edustajia. Omia runojaan esittivät Lea Lignell, Liisa Lousa ja Anneli Pylkkönen. Lea tosin istui kahdella tuolilla, koska hän oli mukana myös Runon ääni -ryhmän jäsenenä. Annelin kolme runoa olivat Ukraina-aiheisia, Liisan runojen nimet olivat Tuuli käy, Ikävä ja Vierekkäin. Lea lausui runonsa Maton matkassa ja Pesukone.Runon ääni -ryhmästä olivat esiintymässä Lean lisäksi Hannele Hanski ja Sirkka Haverinen.

Tilaisuuden lopuksi teatterinjohtaja Helka-Maria Kinnunen esitti vielä yhden Anhavan runon.

Tunnelma runoillassa oli intensiivinen tavaratalosta kantautuvasta äänimaailmasta huolimatta. Oli upeaa kuulla oma lempiruno taitavan ammattilaisen tulkitsemana. Väkeä oli niin paljon, että tuoleja jouduttiin koko ajan kantamaan lisää lämpiön nurkkaukseen, jossa runoja esitettiin. Monet kuulijoista toivoivat, että toiverunoillasta tulisi perinne.

Olen samaa mieltä ja uskon, että myös kaikki paikalla olleet palttalaiset. Yhteistyö teatterin kanssa tuntui kiehtovalta.

Sinikka Vuento

Laila Hietamiehen näyttely Lappeenrannassa maaliskuun 2023 ajan

Kirjoittajapiiri Haukan jäsen Laila Hietamies on myös tuottelias kuvan tekijä. Hänen taulujaan on maaliskuun ajan esillä Galleria Mai-Artissa os. Valtakatu 37. Näyttelyn nimi on Karvisen serkku ja neiti aika. Käykääpä nauttimassa Lailan värikylläisistä ja lämmintä huumoria sisältävistä tauluista. Monet rakastuivat iäkkääseen kettuun.

Lisää maistiaisia gallerian facebook-sivuilla. Tässä linkki: