Paltan pikkujoulu 11.12.2022

Etummaisessa pöydässä pöydän päässä Anja Hytti-Oikkonen, vas. Satu Henttonen, Sinikka Vuento, Lea Lignell ja oik. Annikki Hyytiäinen ja Juha Mänttäri.

Pikkujoulumme oli varsinainen seikkailu. Meidän oli tarkoitus mennä Lappeenrannan kaupunginteatteriin Viisas neitsyt-kappaletta katsomaan, mutta ohjelma oli vaihtunut Atlantis-esitykseksi. Samalla väliaikakahvimme vaihtui aloituskahviksi, mutta siinä oli tapahtunut varauksessa sekaannus. Mutta kaikki hyvin: saimme lopulta aivan uunituoreita joulutorttuja kahvin kanssa.

Paltan pj. Kirsi Komulainen kerkesi tapansa mukaan viime hetkellä hörppimään kahvit ennen esityksen alkua. Riitta Komi, Soile Rinno, Laila Hietamies, Sirpa Minkkinen ja Ann Mäkelä olivat jo kerenneet nauttia Paltan tarjoamat kahvit ja joulutortut.

Kun odottelimme pienen näyttämön katsomoon pääsyä, olimme aivan varmoja, että teatterin sekoilut senkun jatkuvat. Esitys oli jo aivan selvästi menossa ennenkuin pääsimme sisälle. Olimme kovin tuohtuneita, kunnes tajusimme tämän kuuluvan esitykseen. Kaikenlaiset varoitukset jatkuivat niin pitkään, kunnes kaikki olivat asettuneet paikoilleen. Monenmoisten varoitusten lisäksi meitä pyydettiin pitämään biopassit esillä ja häirintälaitteet suljettuina.

Nyt se varsinainen seikkailu alkoi. Ainakin itse olin kuvitellut sukeltavani kauas menneisyyteen, mutta jouduinkin (kauas tai lähelle) tulevaisuuteen. Jokainen meistä koki tuon näytelmän omalla tavallaan. Itse käytän joskus aivan epäloogista sanayhdistelmää, mutta tämä oli juuri sellainen: hirveän hyvä. Haluanko suositella sitä toisille? Toki, jos haluaa paljon ajattelemisen aihetta. Jos oma elämäntilanne on juuri nyt kovin ahdistava, ehkä kannattaa jättää väliin.

Pikkujoulumme jatkui Rossossa hyvän ruoan ohessa hyvässä seurassa. Tunsimme olevamme lujasti jouluhulinassa mukana tässä kauppakeskuksen ravintolassa, johon kuului kaikki käytävillä kaikuvat joululaulut ja itse ravintolan meininki. Joulurunojen ja muidenkin tekstien esitykset saivat tällä kertaa jäädä, mutta mukavia kahdenkeskisiä tai pienen porukan keskusteluja tulemme kyllä muistamaan. Juhlan kruunasi kirjojen vaihtotori. Siinä omat tai kirjahyllystä tätä tarkoitusta varten etsityt kirjat vaihtoivat omistajaa.

Rauhallisen riemukasta joulua koko Paltan porukalle toivottelee

Lea Lignell

Vas. Satu Henttonen valitsi vaihtotorilta Sinikka Vuennon aforismiteoksen Elämä on.
Oik. etualalla Juha Mänttäri, joka esittelee Edith Södergranin elämänkertaa ja Soile Rinno.

Kuvat teatterilta Aimo Vuento, kuvat Rossosta Kirsi Komulainen.

Linkki näytelmään: https://lprteatteri.fi/fi/Ohjelmisto/Viimeinen-Atlantis⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠