Nuorten ryhmä

Kirjoittaminen on hauskaa. Kuva Heidi Parkkinen
Paltalle on luotu oma nuorten Instagram-tili, klikkaa kuvaa ja liity joukkoon!

Palttaan voivat liittyä kaikki alle 20-vuotiaat  ilman jäsenmaksua.

STOORITAIM -Nuorten kirjoittajakurssin kuulumisia

NUORTEN KIRJOITTAJAKURSSI
OLI TÄYNNÄ ENERGIAA

Kirjoittaminen on hauskaa. Se antaa mahdollisuuden ilmaista itseään, mutta asettua myös toisten asemaan. Kirjoittaminen auttaa ymmärtämään omaa itseä ja ympäröivää maailmaa. Kirjoittaminen on haastavaa, mutta se auttaa päästämään irti kielteisestä energiasta. Sen avulla voi purkaa tunteita ja ajatuksia.”

Näin vastasivat Paltan kirjoittajakurssille 4.11. osallistuneet nuoret, kun kysyimme heiltä, miksi he kirjoittavat.

Kurssilaiset olivat iältään 16 – 18  -vuotiaita. Kurssi oli Paltan saamien apurahojen ansiosta osanottajille maksuton. Kurssin nimi oli Stooritaim. Se järjestettiin Taidekoulu Estradilla Lappeenrannassa. Ohjaajana oli Estradin teatterilinjan vastuuopettaja Heidi Parkkinen.

Heidi Parkkinen luonnehti kurssia näin: ”Ideana oli kirjoittaa kuuden tunnin aikana mahdollisimman paljon materiaalia, joiden pohjalta novellin kirjoittamisen olisi jokaiselle helppoa. Kaikki heittäytyivät rohkeasti ja innostuneesti monenlaisiin luovan kirjoittamisen tekniikoihin, joista Stooritaim koostui. Mainitsemisen arvoista on erityisesti se, että jokainen uskalsi lukea omia viimeistelemättömiä tekstikokeilujaan ääneen, vaikka se olikin aluksi pelottavaa. Teksti-ideoiden ja tarina-aihioiden äärellä syntyi lumoavia ja mielenkiintoisia keskusteluja kirjoittamisesta. Jokainen kurssilainen kirjoitti omalla tavallaan, omin sanoin. Päivä meni hujauksessa ja nyt odotamme innolla novellien ilmestyvän yhteiseen drive-kansioon, jossa jatkamme Stooritaimia.”

Taidekoulu Estradin nuorten kirjoittajaryhmä Cantti järjestää keväällä 24 kaikille avoimen kirjoittajaklubin, jonne Stooritaimin kurssilaiset ovat tervetulleita ja kutsuttu. Klubilla luetaan erilaisilla tekniikoilla syntyneitä tekstejä itse tai Estradin teatterilinjalaisten ääntä lainaten, kerrotaan yleisölle tekstien syntyprosesseista ja keskustellaan kirjoittamista.

Kurssille osallistui myös Paltan nuorten ryhmän koordinaattori, haminalainen Alma Ärmänen. Hänen kurssiterveisensä olivat seuraavat: ”Meitä oli tosi mukava nuorten kirjoittajaporukka koolla sateisessa Lappeenrannassa. Kaikki saivat töitään kannustavan koutsimme Heidin avulla eteenpäin. Draaman kaarta tuli kerrattua oivallisin vinkein. Saimme runsaasti laadukasta aineistoa kasaan, osa lähes kirjaksi asti. Mukava yllätys ideointikärventelyn keskelle oli Sinikka-tukijamme tarjoama runsas ruokailutauko. Seura oli niin innostavaa, että sovimme omin päin jo uuden tapaamisen keskenämme. Siitä tulee muistutusta vielä instagramiin. Terveisiä Lappeenrantaan sekä uusille ja vanhoille kirjoittajakavereille!”

Kurssin osanottajista ilmoittautui viisi nuorta Paltan nuorisojäseniksi ja loputkin jäivät miettimään mahdollisuutta tulla palttalaiseksi. Tarvitsemme näitä nuoria uudistuaksemme ja taataksemme toiminnan myös tulevaisuudessa.

Paltta hakee vuosittain apurahoja mm. koulutukseen.  Parin viime vuoden aikana Paltta on järjestänyt viisi kurssia. Ne ovat osoittaneet, että niitä tarvitaan.

Teksti: Sinikka Vuento, kuva: Heidi Parkkinen