Paltta on kirjoittajien yhdysside Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa. Vuonna 1963 Joutsenossa perustetun yhdistyksen kotipaikkana on Lappeenranta. Yhdistykseen kuuluu 144 jäsentä. Tervetuloa mukaan alueryhmiin, kursseille ja yhteiseen toimintaan!

Tutustu Paltan historiaan tästä

In memoriam

Kirsi Komulainen 1962-2024

Kirsin elämä päättyi Kouvolassa vuoden 2024 alkupäivinä runoilijan ollessa 61-vuotias.

Kirsi oli pohjoiskarjalainen henkeen ja vereen. Hänen juurensa olivat maalla, ja maatalon emännän ja äidin arkeen sijoittui hänen esikoisrunokokoelmansa Märepallokin.

Illalla juoksivat ketut yli taivaan
hännät hulmuten
riettaat revot

Lumihangessa selällään
taivaan katto ei ole raja
pimeys ei pelota
hiljaisuus on musiikkia
yksinäisyys ylellisyyttä

Aamulla lapsi sanoo:
Katso,
hangella on tanssinut iso enkeli.

Märepallo, 2015

Jätettyään maatalon emännän elämän ja muutettuaan 90-luvulla Joensuuhun opiskelemaan kirjallisuutta Kirsi toimi aktiivisesti kirjoittamisen parissa mm. kirjailijayhdistys Ukrin johtokunnassa. Hän oli mukana näkyvästi Joensuun kulttuurielämässä.

Seuraavan vuosikymmenen loppupuolella rakkaus kuljetti Kirsin Kouvolaan. Kouvolassa kirjoittajan ja yhdistysaktiivin henkinen koti löytyi Paltasta. Paltan puheenjohtajana Kirsi toimi vuodesta 2019 lähtien elämänsä loppuun asti.

Kouvolassa asuessa ilmestyivät runoilijan kolme runokokoelmaa. Esikoisteos Märepallo 2015, Unihilloa 2016 ja Suusokerilla 2017.

Kirsin aviomiehen kuoltua kolmisen vuotta sitten purkautuivat runoiksi tunnot lesken elämästä, kuinkas muutenkaan. Neljäs teos työnimeltään Leskenkeitin oli Kirsillä työn alla.

Kirsi suunnitteli palaavansa Pohjois-Karjalaan, kunhan Paltalle löytyisi puheenjohtaja, jonka huomaan yhdistyksen luotsaamisen voisi hyvillä mielillä jättää. Sitä ennen hän aikoi kuitenkin toteuttaa vielä monta suunnitelmaa ja hanketta Paltan parissa.

Jäämme kaipaamaan Kirsin lämmintä persoonaa.
 Teksti ja kuva: Tarja Okkonen