Virke

Virke toimii aktiivisesti.

Virke jatkaa syksyllä 2023 Kotkan kaupunginkirjaston Huldan huoneessa kello 17,30.

Päivät: 11.9., 9.10., 20.11., 4.12. Tällä hetkellä ryhmä on  täynnä.

Kevään kirjoittajatapaamiset olivat ti 23.1., ma 20.2., ma 20.3., ma 24.4., ja ti 2.5. Kotkan pääkirjastossa kello 17.30 Hildan huoneessa.

Ps. Tällä hetkellä ryhmä on täynnä. Jos kiinnostut, ole silti yhteydessä Irja Sinivaaraan sinivaarairja@gmail.com

Pois pöytälaatikosta 26.9.2022

”Pois pöytälaatikosta” -tapahtuma Kotkan kirjastossa. Teatteriryhmä Kimara esitti Virkkeen jäsenten tekstejä. Etualalla Virkkeen vetäjä Irja Sinivuori. Kuva: Esko Junkkari

Virke rohkeni, jo toisen kerran, tulla tekstien kanssa ”pois pöytälaatikosta”. Edellisen kerran Virkkeen kirjoittajat esittivät tekstejään itse. Tällä kertaa saimme kumppaniksi Teatteriryhmä Kimaran, jonka esitys nosti tekstit uuteen arvoon. Olemme kiitollisia upeille esiintyjille.

Pois pöytälaatikon käsiohjelmassa Kimaran Esko Junkkari kirjoittaa yhteistyöstä: ”Kirjoittajille tarjoutuu mahdollisuus kokea miltä oma teksti kuulostaa ääneen luettuna ja millaisin keinoin tekstiä voidaan muuntaa kuunneltavammaksi. Kimaralaisille projekti tarjoaa mahdollisuutta kokeilla ääneen vivahteita ja lukuteatterin keinoja. – Arvokasta on myös tuoda kymenlaaksolaisia kirjoittajia ja heidän tekstejään esille. Voidaanpa tälläkin yhteistyöllä saada laajemminkin näytetyksi, millaisessa kirjoittajien ´kultamaassa´ elämme!”

Irja Sinivaara

Kirjoittajayhdistys Palttan alaryhmänä Kotkassa toimii kirjailija Irja Sinivaaran ohjauksessa VIRKE -ryhmä. Kirjoittajilla on vuosien myötä kertynyt pöytälaatikoihin runsaasti tekstejä – syntyi ajatus saattaa niitä muidenkin tarkasteltaviksi, nimen omaan kuultaviksi. Teatteriryhmä Kimaran ja Irja Sinivaaran vuosia jatkunut hedelmällinen yhteistyö saa jatkoa tässä projektissa, jossa VIRKE -ryhmäläisten valitsemat tekstit ”heräävät” kuunneltaviksi lukuesityksiksi. Kirjoittajille tarjoutuu mahdollisuus kokea, miltä oma teksti kuulostaa ääneen luettuna ja millaisin keinoin tekstiä voidaan muuntaa kuunneltavammaksi. Kimaralaisille projekti tarjoaa mahdollisuutta kokeilla äänen vivahteita ja lukuteatterin keinoja. Arvokasta on myös tuoda kymenlaaksolaisia kirjoittajia ja heidän tekstejään esille. Voidaanpa tälläkin yhteistyöllä saada laajemminkin näytetyksi, millainen kirjoittajien ”kultamaa” Kotka on!

POIS PÖYTÄLAATIKOSTA! -tilaisuudessa Kotkan pääkirjaston kuultiin tekstejä seuraavilta kirjoittajilta: Airi Halonen, Tarja Kemppi, Taina Kohopää, Marja Kurki, Päivikki Puonti, Tuula Ruonala, Leena-Riitta Salminen, Maritta Tinkanen, Riitta Waris ja Pentti Viljanen.
Teatteriryhmä Kimarasta tekstien esittäjinä ovat Esko Junkkari, Leena-Kaisa Kivioja, Iiro Lempinen ja Viola Toikka.