Päivi H. Kokkonen

PÄIVI KOKKONEN AVAA TOISESSA KIRJASSAAN RUNOJEN SYNTYÄ

Kirjoittajapiiri Haukan kirjoittajat ovat tuotteliasta väkeä. Tämän vuoden alkuun osui kahden uuden kirjan syntymäpäivä. Laila Hietamiehen Jossakin käy vanha jääkaappi ilmestyi tammikuun 27. päivänä ja Päivi Kokkosen Savusta se alkoi: Kirjan tarina helmikuun 22. päivänä.

Savusta se alkoi on runokirja, mutta samalla kuin jälkikäteen laadittu työsuunnitelma esikoiskirjan kirjoittamisesta. Päivi Kokkonen kertoo aloittaneensa runojen kirjoittamisen ajatuksella sanoittaa muistikuvia. Ensimmäisessä ”tallenteessa” lahdella leijuu soutuveneen jälkeen jäänyt ohut piipunsavu. Siitä kirjalle nimi.

Uusi kirja kertoo Runopoluilla -kirjan vaiheista, raakarunojen työstämisestä ja kokoamisesta julkaisuksi. Taustalla on poimintoja runoilusta. Oma lukunsa on Kirjoittajayhdistyksen merkityksestä aloittelevalle kirjoittajalle. Kirja sisältää vinkkejä ja vertaistukea. Lukija saa kirjoittajan olkapään yli kurkistaa luomisprosessin tuskaisiin ja riemukkaisiin vaiheisiin.

Teoksen teksti on sujuvaa ja persoonallista. Prosessin kuvaus etenee pala palalta kuin 3D-malli. Proosatekstin lomaan on siroteltu uusia runoja, jotka tekevät kokonaisuudesta runollisen ja keveän. Kuten esikoisteoksessa, näissäkin runoissa on luonto vahvasti läsnä.

Suosittelen kirjaa lämpimästi kaikille, jotka suunnittelevat oman kirjan julkaisemista tai ovat kokeneet kirjan synnyttämisen haasteet.

minä muistan tuulen,

heinäntuoksuisen henkäyksen

se tuli läheltä,

oli menossa kauas