Soile Rinno kertoo Paltan 60-vuotishistoriikita Sanoja ja sanojia.

OPEN MICISSÄ RUNOILTIIN KEVÄÄSTÄ JA SODAN TEEMOISTA

Paltan perinteinen runotapahtuma Open mic järjestettiin Lappeenrannan pääkirjaston Olli-salissa 26.4. Paikalle tuli kaikkiaan kahdeksan esiintyjää, ja yleisöäkin oli kohtuullisesti ottaen huomioon, että edellisellä viikolla oli järjestetty Nuijamiehessä vastaava tilaisuus.

Tilaisuuden avasi Anneli Pylkkönen lausumalla seuraavan päivän veteraanijuhlan merkeissä runot Pieni evakko, Kuoleman hymni ja Taistelijan koura. Myöhemmin hän esitti myös keväisiä rakkausrunoja. Laila Hietamiehenkin runovalinnoissa heijastui sota ja julma huhtikuu. Hän luki runojaan viime joulukuussa ilmestyneestä runokokoelmastaan Naapuri soittaa haravaa. Runoissa kuultiin mm. muistoja äidistä ja saatiin vertaistukea veroilmoituksen ”tahmaisten paperien” väkertämiseen.

Päivi Kokkosenkin runoissa herkät luontokuvaukset loivat nostalgisia tunnelmia, mutta mukana oli myös digiajan kuvia. Päivi luki runojaan helmikuussa ilmestyneestä esikoiskokoelmastaan Runopoluilla.

Pirkko Kurki-Röyskön runot liittyvät hänen kertomansa mukaan usein naisen elämään. Hän esitti runot Huhtikuu, Aurinko ja Syntymäpäivä. Syväri-runo oli nimensä mukaisesti veteraaniraaniaiheinen.

Päivikki Puonti luki useita runoja uusimmasta kokoelmaan Lampunvarjostimen alla. Monet runot kertoivat rakkaudesta ja ystävyydestä, mutta myös ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksista.

Kirsi Komulainen esitti runokirjoistaan Unihilloa runon Satupallo ja Märepallosta mm. runon Äiti. Maija-Liisa Oikkonen lausui hauskat ja liikuttavat runonsa Rupisammakon kevät ja Kerro mummu.

Tilaisuuden viimeinen runonlausuja oli Auli Taina. Hänen vapaaehtoistyötä ylistävä runonsa Kolme kävelyllä muistutti, miten tärkeitä asioita rinnalla kulkeminen ja myötätunto ovat meille kaikille.

Lopuksi Soile Rinno kertoi toimittamastaan Paltan historiikista Sanoja ja sanojia. Se on valmistumassa kevään ja kesän aikana. Kirja on kunnianosoitus yhdistyksen veteraaneille, mutta se sisältää tietoa myös viimeisten vuosikymmenien voimanponnistuksista. Soile vakuutti, ettei kirjaa ole mikään kuiva tutkielma, vaan hauska ja elävä dokumentti yhdistyksen kunniakkaista vaiheista.

Saimme monta kiitosta siitä, että Paltta järjestää näitä runotapahtumia. Seuraavan kerran tapaamme toivottavasti Eino Leinon merkeissä Runon ja suven päivänä 6.7. klo 18 – 19 Lappeenrannan Pumppuhuoneella.

Runollista kevättä teille kaikille ja kiitos sekä esiintyjille että yleisölle. Iloitaan myös kevätsateista. Luonto tarvitsee niitä puhjetakseen täyteen kukoistukseensa.

Teksti ja kuvat: Sinikka Vuento