Uusien kirjojen ilta 16.11.2023

PALTTALAISET ESITTELIVÄT UUTUUSKIRJOJAAN 16.11. LAPPEENRANNASSA

Saimme taas monipuolisen katsauksen uutuuskirjoihin Lappeenrannan pääkirjastossa 16.11, kun Paltan jäsenet kertoivat vuoden aikana ilmestyneistä teoksistaan. Kaikkiaan seitsemän kirjaa oli esillä, joukossa viisi Kirjoittajapiiri Haukan jäsenen kirjaa.

Laila Hietamies luki otteita kokoelmastaan Naapuri soittaa haravaa, mm. hauskan runon Amerikanrauta uimarannan parkissa. Lailan neljäs runokirja ilmestyy ensi vuoden alkupuolella. Päivi Kokkosen esikoiskokoelma Runopoluilla sisältää tuokiokuvia lapsuudesta ja luonnosta. Ensi vuoden alussa ilmestyy uusi kirja, jossa kerrotaan esikoiskokoelman syntyvaiheista. Pirjo Mellanen luki otteita novellikokoelmastaan Pelkääjän penkillä. Jännittävät matkakuvaukset veivät kuulijat mm. Albaniaan, jossa kirjoittajalla oli loma-asunto toistakymmentä vuotta. Soile Rinno esitteli Paltan historiikkia Sanoja ja sanojia, joka on jo monen palttalaisen kirjahyllyssä. Historiaamme kuuluu merkittäviä vaiheita, mm. maakunnan kulttuurielämää rikastuttaneet kirjalliset kiertueet, joita tähditti aina joku tunnettu kirjailija. Läänintaiteilija-vakanssi on myös Paltan ideoima.

Reijo Rissasen romaani Tyhjiin ammennettu elämä kertoo nuoren miehen elämästä Lappeenrannassa. Reijo luki otteen kirjasta, jossa nuoret hengailivat kaupungin keskustan tutuilla paikoilla. Moni täällä asuva varmaan löytää itsensä kirjan sivuilta. Risto Talkan novellikokoelma Kanavan pohjan tervaaja perustuu hänen omiin kokemuksiinsa, joskin mukana on myös fiktiota. Risto Talka on koulutukseltaan rakennusinsinööri ja oli työnjohtajana Saimaan kanavatyömaalla vuosina 1965 – 67. Osa novelleista sijoittuu Neuvostoliiton puolelle.

Timo Weckrothin kirjan nimi kuvaa hyvin sen sisältöä: Riekon huuto – itseään etsimässä erämaassa. Proosaa ja runoja sisältävä teos kertoo kirjoittajan Lapin vaelluksista viidenkymmenen vuoden ajalta. Teoksen kuvat ovat kirjoittajan tyttären Sari Weckrothin tekemiä.

Tilaisuuden juonsi Paltan pj. Kirsi Komulainen.

Näistä kirjoista on pitemmät esittelyt Paltan kotisivuilla os. https://paltta.yhdistysavain.fi/julkaisutoiminta/jasenten-julkaisut/⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Onnea vielä kerran kirjoittajille!

Teksti: Sinikka Vuento, kuvat: Kirsi Komulainen