Risto Talka

Risto Talkan novellikokoelma on hykerryttävää luettavaa

Risto Talka on julkaissut esikoiskirjansa, novellikokoelman Kanavan pohjan tervaaja.  Lappeenrannan kirjoittajapiiri on saanut jo vuosia nauttia novelleista, joista tulee usein mieleen Decameronen Haukka-tarina, sama, josta kirjoittajapiirikin on lainannut nimensä. Tuota novelliahan pidetään yhtenä tyylilajin kantamuotona.

Kanavan pohjan tervaaja on kirja työn sankareista. Suurin osa kirjoituksista sijoittuu siirtotyömaille itärajan taakse. Miesten arkea kuvataan eleettömästi, mutta ymmärtäen ja myötätunnolla. Teksteistä näkee, että tekijä tuntee kuvattavansa ja olosuhteet, joissa he työskentelevät. Erityisen hyvin toimii henkilöiden välinen dialogi, joka vie tarinaa eteenpäin seikkailukertomuksen tavoin. Jännite säilyy koko kerronnan ajan ja lopussa on usein yllätys klassisen novellin kaavan tavoin.

Henkilöhahmot on kuvattu tarkasti ja uskottavasti. Näkökulma on miehinen, mutta on työmailla naisillakin tärkeä rooli. Heihin suhtaudutaan kunnioittavasti heidän työtään arvostaen. Miesten ja naisten välisiä romanttisia suhteita on kuvattu melkein ujosti, vaikka porukka ronskia onkin.

Novellien tapa kuvata työmiehiä tuo mieleen Joni Skiftesvikin toteavan tyylin. Molempien novelleissa karun arjen kuvausta pehmennetään veijarihenkisyydellä ja totisella, mutta oivaltavalla huumorilla. Talkan tyylissä on myös huovismaista velmuilua ja tahatonta komiikkaa, joka tuon tuosta vetää lukijankin suun virneeseen.

Risto Talka on kirjoittanut koko ikänsä lehtiin ja julkaissut oman alansa ammattikirjallisuutta. Hän on työsuojeluviranomaisena tutustunut erilaisten työtehtävien nurjiinkin puoliin. Hän on ollut pitkään Kirjoittajayhdistys Paltan aktiivijäsen ja toiminut mm. johtokunnan varapuheenjohtajana. Hän oli myös ollut kirjoittajapiiri Haukan jäsen lähes sen perustamisesta lähtien.

Kirjan jännittävän kannen on tehnyt palttalaisten ikioma taiteilija Maire Pyykkö.

Suosittelen lämpimästi tutustumaan novelleihin ja ottamaan selvää, miten kanavan pohjaa tervataan.

Kirjaa voi tilata tekijältä os, risto.anttijuhana@gmail.com, puh. 050 372 7721.

Tässä linkki kustantajan sivuille:

Mediapinta Oy – Kanavan pohjan tervaaja – Risto Talka

Sinikka Vuento